Rutiner

Det är sjukt hur lätt man kommer in i en rutin, gör samma saker varje dag och håller sig till det för att det känns bekvämt. På jobbet ställer jag in matlådan på samma plats i kylskåpet, använder samma mikro, samma reflexväst, står vid samma sida av vägen. Jag sitter vid samma plats vid bordet och sedan på samma plats i soffan i fikarummet. Det här var bara min femte arbetsdag på det här jobbet, och dessa rutiner har redan fastnat.
Jag vet inte varför jag gör detta, men jag kan inte vara ensam om det. Det känns bekvämt, tryggt och säkert att hålla sig till samma rutiner varje dag. Att alltid veta exakt vad man ska göra och vart man ska vara. Men jag vill inte bli fast i rutiner som håller mig tillbaka och hindrar mig från att växa, som gör att jag blir kvar för länge på den här arbetsplatsen. Det finns ingen karriär för mig här, det här är inget jag vill göra i framtiden, jag jobbar korta dagar och fryser redan i augusti ute i kylan.
Jag vill inte fastna i rutiner. Jag vill inte fastna här.


Kommentera här: