Från brunett till blondin

Ända sen jag var 14 år gammal så har jag gång på gång färgat mitt hår i olika bruna nyanser. Jag tyckte att det passade mig mycket mer än mitt naturliga blonda hår, det såg glansigare ut och var bara helt enkelt mer "mig".
Men för några månader sedan fick jag nog. Mitt hår var då, och hade varit i över ett år, mörkbrunt (samma nyans som mörkchoklad). Jag fick nog av mina blonda rötter som verkade växa ut som ogräs, jag fick nog av att lägga en massa pengar och tid på hårfärgning och gjorde det drastiska beslutet att försöka få tillbaka det till blont. Jag vill först peka ut att jag inte är utbildad frisör, samt att processen som jag gick igenom bestod av flera steg för att bleka håret, och jag stötte på ett par hinder under vägen. Allt jag gjorde var att googla fram tips om hur man blekte håret själv, och sedan provade jag mig fram.
Om ni är intresserade av att läsa om hur jag gjorde för att bli blond, läs vidare!
 
 
Hela processen för att få mitt hår från mörkbrunt till ljusblont var fylld av stress, oro, panik och sedan lugn. Anledningen till detta var att jag blekte det själv hemma. Jag fick gå igenom flera stadier för att få det ljust, det finns tyvärr inte någon magisk hårprodukt som du kan använda själv en gång och få fram det perfekta resultatet.
Jag började med att köpa en produkt vid namn Color B4 som jag köpte på Kicks.
 
Jag dränkte mitt huvud i två förpackningar av detta, satt med det i håret en timme (paketet sade att det skulle sitta i en kvart) och sedan sköljde och shamponerade jag mitt hår som en galning. Produkten fungerar utmärkt, men det stinker som ruttna ägg och spya. Stanken satt kvar i mitt hår flera tvättar efter.
Mitt hår fick en ganska orange nyans av detta steg, vilket jag hade förväntat mig. Det var dags för att bleka det.
Jag började med slingor, för att få mer djup och skiftningar i håret. Jag är osäker på vilket slingkit jag använde, men de fungerar likadant allihopa.
Efter detta så gick jag rätt på med att bleka hela håret. Jag använde mig av Mood blekning i färgen N 100 ultrablond som jag köpte på Hemköp. Två förpackningar gick åt, då det inte fanns så mycket produkt i varje förpackning samt att produkten är pulerbaserad och därför torkar ganska snabbt. Jag täckte varje hårslinga och tog hjälp från min mamma så att jag inte missade något. Tyvärr så har jag inga bilder från efter detta steg, men vad som hände var att eftersom jag började med överhåret och jobbade mig nedåt så blektes överhåret mycket mer. Överhåret blev platinablont medan underhåret blev brandgult. Jag tog mig snabbt till Coop för att rätta till detta.
Jag köpte en hårfärg från L'oréal Preference Recital nivå 3, (samma typ av hårfärg som jag använde mig tidigare för att få till mitt mörkbruna hår, då i färgen 4 Tahiti Natural Brown) Nu köpte jag en förpackning av färgen 8.1 Copenhagen Light Ash Blonde. Detta löste alla mina problem.
Jag kunde verkligen inte vara mer nöjd med hur mitt hår blev. Brunetten är nu bakom mig och blondinen är den jag är nu. Det passar mig, och jag är glad att jag nu slipper färga om håret varje månad samt störa mig på utväxten. Det här var min process, och jag hoppas att det här inlägget har hjälpt er som läser ifall ni funderade på att blondera er.

Kommentera här: