Att växa upp

När är det egentligen man räknas som vuxen? Jag har tagit studenten i år och lämnat skolan bakom mig, men det behöver väl inte betyda att jag är vuxen än? När i livet är det man slutar känna sig som ett barn eller en ungdom och går vidare till nästa stadie? Personligen så ser jag mig inte som vuxen än, jag tror att man börjar göra det när man själv får börja ta hand om sig själv, jobba, handla mat, flytta ut och betala räkningar. Innan dess så bor man hemma hos föräldrarna som gör det mesta åt en samt betalar räkningar och mat. Trots att jag gör mycket hemma och hjälper till när mina föräldrar ber mig så gör inte det att man känner av något vuxet ansvar. Hemma så finns föräldrarna som påminner en att tömma diskmaskinen, dammsuga, lägga sig i tid etc. Och trots att jag nu skriver här att jag slipper dessa vuxenansvar, så känner jag ändå av stressen av dem. Jag tänker på hur mycket pengar jag tjänar, vad saker kostar och undrar om jag kommer att ha råd med de saker som jag vill/behöver köpa. Jag stressar över att jag inte har ett stabilt jobb och att jag kanske inte kommer att uppnå de saker som jag drömt om sedan jag var liten. När var det jag började oroa mig över detta? Som barn så tänker man inte på såna här saker, man känner sig inte så här stressad då man har flera år på sig innan vuxet ansvar kommer in i bilden. Som barn kändes allting så mycket lättare.
 
 

Kommentera här: